Activiteiten
“Lieve mensen, Lang niet iedereen weet wat agapè is, wat het betekent en waarom je dan voor zo’n uitheemse naam kiest. Het is oorspronkelijk Grieks, betekent liefde en is een eigen leven gaan leiden in de vorm van zogenaamde Agapè-vieringen, vriendenmaaltijden. Bijeenkomsten waar gegeten en gedronken wordt en waarin de sfeer, de ambiance, de inspiratie de liefde is, de belangeloze liefde. Poëtisch en visionair wordt die bezongen in het Hooglied van de liefde, dat op naam staat van Paulus, de man die van Saulus Paulus werd, van vervolger van het prille christendom tot aanhanger. Het zal u bekend in de oren klinken:
Liefde is: geduldig en vriendelijk zijn.
Liefde is: niet jaloers zijn, niet vertellen hoe goed je bent, jezelf niet belangrijker vinden dan een ander.
Liefde is: een ander niet beledigen, niet alleen aan jezelf denken, geen ruzie maken en geen wraak willen nemen.
Liefde is: blij worden van het goede en een
hekel hebben aan het kwaad.
Door de liefde verdraag je alles wat er met je gebeurt. Door de liefde blijf je geloven en vertrouwen. Door de liefde blijf je altijd volhouden.
Daar kan toch niemand tegen zijn. Nee! zou je spontaan zeggen. Maar als het wonder van de verliefdheid zich voltrekt aan Adam en Mark, aan Eva en Anna en de liefde vat op hen krijgt… dan zijn er die zeggen: dat kan niet, dat is tegen de natuur.
Of als het gaat om moslim Mo en Hindoe Po, die heel veel voor elkaar voelen, dan zegt imam Ali: nee dat mag niet…. en vul dit maar aan met namen van geliefden uit Rusland, Hongarije, Oeganda en vele andere plaatsen in de wereld. Zo wordt tot op vandaag de middeleeuwse ballade Het waren twee koningskinderen weer ontroerend actueel.
Het waren twee koningskinderen
zij hadden malkander zo lief,
zij konden bij malkander niet komen,
want het water was veel te diep.
Politiek, Religie, Cultuur zeggen: die relatie mag niet, is niet geoorloofd. Wij verbieden zulke verbintenissen en als je ze toch aangaat, dan sluiten we je uit, spreken een banvloek over je uit of maken je een kopje kleiner.
In de ballade verdrinkt het ene koningskind of wordt verdronken en het andere koningskind:
Zij neemt de dode prins in de armen
en kust hem op de mond:
och mond kon je nog maar spreken,
en hart, was je nog maar gezond.
Zij nam hem in de armen,
zij sprong ermee in zee.
Adieu mijn vader, mijn moeder,
van uw leven ziet gij mij niet meer.
Er zal nog veel water door de Donau, door de Wolga, door de Tiber moeten stromen voordat anders denken, anders willen, anders oordelen over liefdesrelaties doorzetten, gemeengoed worden, sensus communis.
Dempen kunnen we die rivieren niet, maar we kunnen wel bruggen bouwen. Naar elkaar toegaan met uitgestoken hand en in gesprek gaan: niet met een politieke of theologische revolver op elkaar gericht en in de aanslag, maar bereid om naar elkaar te luisteren en van gedachten te wisselen over ieders argumenten. Open te staan vooral voor verhalen van homo-en hetero stellen die het hooglied van de liefde zingen en elkaar en hun kinderen gelukkig maken, zielsgelukkig. Verhalen die meer overtuigen dan geboden en verboden of wetenschappelijke betogen.
Verhalen als ‘De bedenker van het scheppingsverhaal’… die doen je over de brug gaan, die doen je elkaar tegemoet treden met een fantastisch gespreksthema.’ Als liefde niet vernederd, liefde niet bespot, liefde niet verboden, maar ongestraft is, dan zal liefde bloeien, vrijuit zoeken naar de zon.”
Lees hier een uitgebreid verslag van de Agapèmanifestatie.